
Αποκλειστικό: Τι συμβαίνει με την απογραφή στη Μύκονο;
Το Mykonos Post, εξασφάλισε όλες τις λεπτομέρειες και αποκαλύπτει τους λόγους που το νησί εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα στην απογραφή του πληθυσμού του.
-
01.02.2022 Μαρίνος Βυθούλκας
Η απογραφή του πληθυσμού της Ελλάδας διεξήχθη το 2021 από την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) και διήρκησε από τις 23 Οκτωβρίου έως και τις 23 Νοεμβρίου. Δεδομένου πως σε αρκετές περιοχές της χώρας δεν είχε ολοκληρωθεί η απογραφή, η συγκεκριμένη αρχή, έδωσε μια παράταση είκοσι ημερών για την ηλεκτρονική αυτοαπογραφή, η οποία και έληξε στις 13 Δεκεμβρίου, λίγες μέρες πριν από τα Χριστούγεννα.
Η έκκληση του δημάχου στους Μυκονιάτες και η επιστολή της ΕΛΣΤΑΤ
Το ζήτημα της απογραφής είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την Ελλάδα. Μάλιστα, για πρώτη φορά, οι πολίτες είχαν τη δυνατότητα να απογραφούν μόνοι τους, μέσω μιας υπηρεσίας στο διαδίκτυο, ώστε να αισθάνονται και οι ίδιοι περισσότερο ασφαλείς και παράλληλα να μην χρειαστεί να έρθει κάποιος απογραφέας στο σπίτι τους. Η ηλεκτρονική απογραφή ήταν ο πιο εύκολος και συνάμα ο πιο ασφαλής τρόπος απογραφής, καθώς η πανδημία του κορωνοϊού δεν άφηνε περιθώρια για τέτοιου είδους επισκέψεις στο σπίτι. Ωστόσο, τρεις εβδομάδες ύστερα από την έναρξη της απογραφής, η ηλεκτρονική απογραφή φάνηκε να μην έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα στο νησί της Μυκόνου, με τον δήμαρχο, Κωνσταντίνο Κουκά, να καλεί στις 16 Νοεμβρίου τους Μυκονιάτες να απογραφούν. Στις 30 Νοεμβρίου- και ενώ η απογραφή είχε πάρει παράταση μέχρι τις 13 Δεκεμβρίου- η Ελληνική Στατιστική Αρχή, έστειλε μια επιστολή στον Δήμο Μυκόνου με θέμα τη διενέργεια της απογραφής του πληθυσμού και των κατοικιών στον Δήμο Μυκόνου.

Η απογραφή συνεχίζεται
Στις 11 Δεκεμβρίου, δυο μέρες πριν από την λήξη της παράτασης για την απογραφή του πληθυσμού, ο πρόεδρος της ΕΛΣΤΑΤ, Αθανάσιος Θανόπουλος, εξήγησε πως η μόνη περιοχή που δεν συμμετείχε στην ηλεκτρονική απογραφή ήταν η Μύκονος, καθώς δεν βρέθηκε απογραφέας να μεταβεί στο νησί και να μοιράσει τους 12ψήφιους κωδικούς. Τον περασμένο Οκτώβρη που είχε ξεκινήσει η απογραφή, είχε παραχωρηθεί για τις ανάγκες της απογραφής το Γρυπάρειο Πολιτιστικό Κέντρο, ενώ μόλις πριν από μια εβδομάδα παραχωρήθηκε από τον Δήμο Μυκόνου ειδικός χώρος στο δημαρχείο, με γραφείο και γραμματειακή υποστήριξη, όπου υπάλληλος της ΕΣΤΑΤ εξυπηρετεί τους πολίτες ώστε να απογραφούν είτε ηλεκτρονικά, είτε με φυσική παρουσία εκεί. Επιπλέον, στο νησί εξακολουθούν να υπάρχουν απογραφείς, οι οποίοι έχουν αναλάβει περιοχές της Μυκόνου και πηγαίνουν πόρτα-πόρτα ώστε να απογράψουν τους κατοίκους του νησιού. «Για να λέμε αλήθειες, ο Δήμος Μυκόνου έχει βάλει γερές πλάτες όσον αφορά το συγκεκριμένο ζήτημα της απογραφής. Επειδή είμαι Μυκονιάτης, αλλά και μόνιμος κάτοικος του νησιού τα τελευταία τριάντα χρόνια, είμαι σε θέση να γνωρίζω πως ο Δήμος έχει παραχωρήσει δικούς του υπαλήλους στην ΕΛΣΤΑΤ για την απογραφή, κάτι που δεν συμβαίνει σε άλλες περιοχές της Ελλάδας», τονίζει στο Mykonos Post κάτοικος του νησιού.
“Υπάρχουν ορισμένοι που φοβούνται να ανοίξουν την πόρτα. Βέβαια, υπάρχουν πολλά μισθωτήρια, τα οποία δεν είναι δηλωμένα στην εφορία, οπότε οι άνθρωποι που μένουν μέσα είναι διστακτικοί”.
Τα μη δηλωμένα μισθωτήρια και οι αυθαιρεσίες
Κι ενώ έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να συνεχιστεί η απογραφή στο νησί της Μυκόνου, οι διαδικασίες προχωρούν με αργούς ρυθμούς. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Mykonos Post, αρκετοί είναι εκείνοι που δεν ανοίγουν την πόρτα του σπιτιού τους, είτε γιατί δεν βρίσκονται καν στο νησί, είτε γιατί δεν επιθυμουν να δηλωθούν για δικούς τους λόγους. «Υπάρχουν ορισμένοι που φοβούνται να ανοίξουν την πόρτα. Βέβαια, υπάρχουν πολλά μισθωτήρια, τα οποία δεν είναι δηλωμένα στην εφορία, οπότε οι άνθρωποι που μένουν μέσα είναι διστακτικοί. Επίσης, υπάρχουν και ορισμένοι που το σπίτι τους έχει κάποιες αυθαίρετες κατασκευές. Συνεπώς, για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις, το κώλυμα για την απογραφή είναι τυχόν διασταύρωση με την εφορία και την πολεοδομία», αποκαλύπτει στο Mykonos Post πηγή του ρεπορτάζ. Παρόλες τις δυσκολίες και τα εμπόδια, η απογραφή στη Μύκονο συνεχίζεται, ενώ το ωράριο για τις απογραφές στο γραφείο που έχει παραχωρηθεί από το Δήμο είναι καθημερινά από τις εννέα το πρωί έως τις έξι το απόγευμα και τα σαββατοκύριακα από τις εννέα το πρωί ώς και τη μια το μεσημέρι.